top of page

Algemene voorwaarden

1. Toepassingsgebied en draagwijdte: Onderhavige bepalingen vormen de algemene voorwaarden van YC SERVICE met maatschappelijke zetel gevestigd te 2870 Ruisbroek-Puurs, Irislaan 21 en met ondernemingsnummer 0634.396.430. Alle beroepsmatige activiteiten door YC SERVICE verricht in opdracht van de klant (hierna de ‘Diensten’), worden beheerst door deze algemene voorwaarden. Indien de klant en YC SERVICE schriftelijk zouden overeenkomen dat er voorrang wordt verleend aan de algemene verkoopsvoorwaarden van de klant, zullen onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden van YC SERVICE deze alleszins aanvullen. De klant wordt geacht de algemene voorwaarden van YC SERVICE te kennen en te aanvaarden door het enkel feit van het plaatsen van een bestelling, toelaten van een (begin van) uitvoering van Diensten en/of ontvangst van de factuur, met uitsluiting van de eventuele aankoopvoorwaarden van de klant, zelfs indien zij bepalen dat zij als enige gelden. Deze versie van de Algemene Voorwaarden, gepubliceerd op 15/08/2018, vervangt alle voorgaande versies. YC Service behoudt zich het recht voor om de bepalingen van deze algemene voorwaarden te wijzigen.

 

2. Offertes: Een offerte bestaat slechts indien zij schriftelijk werd gecommuniceerd aan de klant. Iedere offerte uitgaande van YC SERVICE is louter indicatief en geldt slechts voor een uitvoering zoals beschreven in de offerte en voor de termijn bepaald in de offerte. Offertes blijven 1 maand geldig, tenzij anders vermeld op de offerte zelf. Elke wijziging ten opzichte van de beschrijving in de offerte van de werken geeft aanleiding tot herberekening van de prijzen en tot een nieuwe offerte. De prijzen vermeld op een offerte zijn, behoudens expliciet anders vermeld op de offerte, altijd exclusief btw, en andere van toepassing zijnde taksen.


3. Orderbevestiging: Elk order wordt door YC SERVICE schriftelijk bevestigd. De orderbevestiging omschrijft zo nauwkeurig mogelijk de uit te voeren werken (aard, plaats, tijdstip,...) en de te verwachten uitvoeringsdatum. Een order is pas definitief voor YC SERVICE wanneer de klant de orderbevestiging schriftelijk heeft goedgekeurd. Door de goedkeuring van de orderbevestiging bevestigt de klantuitdrukkelijk zijn akkoord om de uitvoering van het order zoals beschreven op te starten. Deze goedkeuring is definitief en bindend. Indien na goedkeuring van de orderbevestiging de klantzijn order toch nog wenst te wijzigen, zal het lopende order onmiddellijk en volledig worden stopgezet en in zijn geheel worden herzien. Bij verbreking, opzegging of ontbinding van een contract worden alle reeds geleverde prestaties gefactureerd aan de overeengekomen prijzen en tarieven, vermeerderd met een forfaitaire compensatie gelijk aan 50% van het orderbedrag (voor de nog uit te voeren werken). De opgegeven leveringsdatums zijn slechts indicatief en derhalve niet bindend. Vertraging van de levering kan nooit aanleiding geven tot boete, schadevergoeding, indeplaatsstelling of ontbinding van de overeenkomst ten laste van YC SERVICE. YC SERVICE is gerechtigd supplementaire kosten aan te rekenen aan de klant voor de uitvoering van het werk in een termijn korter dan normaal of afgesproken. YC SERVICE behoudt zich het recht voor om de overeengekomen werken in verschillende keren uit te voeren, zonder dat dit als een contractuele wanprestatie kan worden aanzien.


4. Prijs: De prijs van de Diensten is vermeld in de offerte en/of in de bevestiging van de bestelling (al naargelang het geval). Prijzen zijn steeds onderhevig aan mogelijke aanpassingen in geval van stijging van vaste en/of variabele kosten (lonen en andere sociale lasten, transportkosten, verwerkingskosten, heffingen, fiscale tarieven, energiekosten, valutakoersen, materiaalkosten, grondstofprijzen etc.) met een minimum van 5 % ten aanzien van het oude prijsniveau voor dat onderdeel van de kosten. In geval van aanpassing van de prijs gebeurt dit in verhouding tot de wijziging van de kostenstructuur. In de prijs worden niet vervat de kosten voor water, elektriciteit en afvoeren van afval. Deze kosten zijn ten laste van de klant.


5. Uitvoering Diensten: De Diensten zullen overeenkomstig de tussen partijen bestaande overeenkomst worden uitgevoerd. Eventuele wijzigingen en/of meerwerken zijn mogelijk mits voorafgaand schriftelijk akkoord van beide partijen; zij kunnen aanleiding geven tot aanpassing van de Prijs indien deze forfaitair vastgesteld werd. De klant garandeert de vlotte en tijdige toegang voor YC SERVICE tot de ruimtes en plaatsen waar de Diensten verleend dienen te worden en waarborgt binnen de perken van het redelijke in deze ruimtes werkbare klimatologische omstandigheden tijdens de uitvoering van de Diensten. De klant zal eventuele onveilige situaties steeds voorafgaandelijk schriftelijk aan YC SERVICE signaleren en de nodige maatregelen nemen teneinde de vastgestelde risico’s tot een minimum te beperken. De klant zorgt voor de aanwezigheid van (koud) water en elektriciteit, nodig voor de uitvoering van de overeengekomen werken, en draagt hiervan de kosten. Ingeval de Diensten betrekking hebben op het reinigen van de binnenzijde van uitstalramen, etalages of vensters, is de klant gehouden om zelf, voorafgaand aan de voorziene aanvang van de werken, de etalages, uitstalramen en vensterbanken volledig vrij te maken. Onverminderd haar aansprakelijkheid voor opzettelijke fouten, is YC SERVICE in geen geval aansprakelijk voor beschadigingen van voorwerpen of installaties die, in strijd met het voorgaande, niet verwijderd zouden zijn door de klant. Eventuele hierdoor veroorzaakte meerwerken zullen door YC SERVICE aan de klant mogen worden aangerekend aan de op dat ogenblik van toepassing zijnde tarieven.


6. Onderaanneming: YC SERVICE zal slechts met schriftelijke toestemming van de klant de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door derden (zelfstandige dienstverleners vreemd aan YC SERVICE laten verrichten. Deze toestemming is niet verreist voor glazenwaswerkzaamheden en/of éénmalige werkzaamheden.


7. Opschorting verplichtingen: Indien de klant enige betalingsvoorwaarden of andere verplichtingen niet naleeft of wanneer hij blijkt geeft van een financieel onvermogen of van een negatieve solvabiliteit, heeft YC Service het recht om haar verplichtingen op te schorten of uit te stellen zowel voor de daarmee verband houdende opdracht als voor andere opdrachten.


8. Klachten en aansprakelijkheid: YC SERVICE oefent haar activiteit uit overeenkomstig de gangbare voorschriften en gebruiken. De prestaties van YC SERVICE vormen een middelenverbintenis. De klant dient klachten m.b.t. de geleverde Diensten schriftelijk of per e-mail (info@yc-service.be) aan de maatschappelijke zetel van YC SERVICE te richten, binnen een vervaltermijn van 48 uur na het tijdstip waarop de Diensten (einde werken) werden verstrekt door YC Service. Protesten van de factuur moeten per aangetekend schrijven worden gericht aan YC SERVICE binnen een vervaltermijn van 7 dagen volgend op de factuurdatum. De aanvaarding van de facturen geldt van rechtswege en volgens art. 1139 B.W. als ingebrekestelling zonder dat er enige akte nodig is en alleen door het verstrijken van de termijn. Laattijdige klachten of factuurprotesten zijn ongeldig en kunnen geen aanleiding geven tot een compensatie of aanpassing van de factuur. De aansprakelijkheid YC SERVICE voor een gebrekkige of niet-conforme uitvoering van de diensten is steeds beperkt tot het binnen een redelijke termijn herdoen van de gebrekkige of niet-conforme werken, of tot de teruggave van de betaalde prijs, en dit naar keuze van YC SERVICE, zonder dat YC SERVICE tot hogere schadevergoeding kan gehouden zijn. YC SERVICE is niet aansprakelijk voor breuk of schade die het gevolg is van de slechte staat of de slijtage van gebouwen, installaties, meubelen en materieel. Behoudens opzet of grove schuld is YC SERVICE niet aansprakelijk voor breuk of beschadiging van neoninstallaties, krassen op ruiten, vensters en spiegels, onuitwisbare vlekken op tapijten of dergelijke, los gaan of verkleuren van enigen vaste bekleding en eventuele beschadigingen aan gevels en dakbedekkingen (roofing, EPDM, edm.) door slijtage en/of indrukken door voeten en/of beschermblokken of door aanwezigheid van scherpe voorwerpen. YC SERVICE is nooit aansprakelijk voor onrechtstreekse schade, zoals verlies van omzet, winstderving of stijging van de algemene kosten en is evenmin aansprakelijk voor gebreken die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt worden door een daad van de klant of van een derde, ongeacht of deze worden veroorzaakt door een fout of nalatigheid, of door overmacht.


9. Overmacht: Alle gevallen van overmacht ontslaan YC SERVICE van haar aansprakelijkheid voor wat betreft het niet uitvoeren van haar verplichtingen. In geval van overmacht is YC SERVICE gerechtigd de overeenkomst voor zover deze nog niet is uitgevoerd hetzij als gevolg van overmacht op te schorten hetzij te annuleren zonder dat YC SERVICE gehouden is tot betaling van een schadevergoeding. ‘Overmacht’ doelt in onderhavige context op iedere gebeurtenis waar YC SERVICE redelijkerwijze geen controle over heeft, inbegrepen maar niet beperkt tot stakingen, lock-out, vertragingen of onderbrekingen in het vervoer, oorlogsdaden, oproer, brand, bevelen, verordeningen of voorschriften van de regering of de administratie, het niet kunnen verkrijgen van brandstoffen, bevoorradingsmoeilijkheden, materiaal schaarste, weersomstandigheden die de uitvoering van de overeenkomst tijdelijk moeilijk of onmogelijk maken, daden van derden etc.


10. Betaling: De facturen van YC SERVICE zijn contant betaalbaar of via overschrijving op het op de factuur vermelde rekeningnummer. Bij niet-betaling van een factuur of enig ander verschuldigd bedrag op de vervaldag is van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidinterest van 10% per jaar verschuldigd. Bovendien wordt, zonder ingebrekestelling, het openstaande factuurbedrag vermeerderd met 10 % met een minimum van 75,00 EUR ten titel van forfaitaire schadevergoeding. Indien de klant een consument is, is deze gerechtigd op een zelfde schadevergoeding indien YC SERVICE haar financiële verplichtingen ten aanzien van de klant niet tijdig zou nakomen. Behoudens wanneer de klant een consument is, kan deze geen schuldvergelijking toepassen. YC SERVICE is gerechtigd om wederzijdse vaststaande en opeisbare schuldvorderingen en schulden tussen haar en de klant te compenseren ten belope van het kleinste bedrag. Deze bepaling is tegenstelbaar aan de curator na faillissement van de klant. Bank- en wisselkosten verbonden aan de inning van betalingen zijn voor rekening van de klant. De laattijdige, onvolledige of niet-betaling van één vervallen factuur maakt alle niet-vervallen facturen opeisbaar. In geval van achterstal van betaling geldt de vervallen termijn als ingebrekestelling. Hierdoor worden van rechtswege eisbaar alle schuldvorderingen van YC SERVICE ten aanzien van de klant, zelfs indien zij niet vervallen zijn en/of voorkomen uit andere contracten of oorzaken. Daarenboven is de klant hierdoor van rechtswege vervallen van alle rechten, kortingen, en andere voordelen die hem door ons gebeurlijk werden toegekend. In geval van achterstal van betaling is YC SERVICE gerechtigd alle nog te verrichten leveringen te staken zonder enige formaliteit en desgevallend alle en/of een of meerdere met de klant gesloten contracten ten alle tijde te aanzien als ontbonden te zijnen laste. Deze ontbinding gebeurt door het richten van een aangetekend schrijven aan de klant. Dit alles onverminderd het recht van YC SERVICE om schadevergoeding te vorderen van de in gebreke gebleven klant.


11. Nietigheid: De nietigheid van één der bepalingen van de overeenkomst/de algemene voorwaarden zal op geen enkele wijze het afdwingbaar karakter van de andere bepalingen aantasten. De partijen komen overeen dat indien, en in de mate dat, er zou worden vastgesteld door een bevoegde gerechtelijke of administratieve overheid dat een bepaling van de overeenkomst/de algemene voorwaarden onwettig, nietig of niet uitvoerbaar is, deze bepaling zal vervangen worden door een bepaling die wel wettig, geldig en uitvoerbaar is en de intentie van de partijen zo dicht mogelijk benadert.


12. Geschillen: In geval van geschil over een overeenkomst tussen de klant en YC SERVICE, welke ook de aard en de plaats van het verstrekken van de Diensten moge zijn, zullen uitsluitend de rechtbanken van het Gerechtelijk Arrondissement Mechelen bevoegd zijn. Het Belgisch recht is van toepassing.

bottom of page